الاثنين، 28 يوليو 2008

الشكوى لغير الله مذلة

إلى كل الأخوة و الأخوات ، الأحياء منهم و الأموات من كل المستويات و الطبقات فسواء كنت وزير أو سفير أوحتى غفير (حارس يعني ) فأنت مجبور على عدم مغادرة هذه المدونة ( و ده طبعاً مش بمزاجك قولي : ليه ؟!! قلت : ليه !! عشان أنا لا أؤمن بالديمقراطية ...الحكم الرشيد هو حكم الرجل الواحد ...و في هذه المدونة أنا الحاكم بأمر أقصد الحاكمة بأمر الله زنوبة (زينب سابقاً) و بناء على قرارت وزراء الإعدام العرب (الإعلام سابقاً) أنت مجبور أن تبحث معي عن ذنوبة شئت هذا أم أبيت !!! و ده لأنك لو لم تنفذ الأوامر حجبلك خبراء التعذيب من وزارة الداخلية يربوك و يعرفوك مقامك!!! ندخل في المفيد مين زنوبة ؟!! زنوبة دي بنوتة عندها 18 سنة و أسمها الحقيقي زينب ....الأسم الثلاثي : غير معلوم ، الطول : غير معلوم ، الشكل : غير معلوم ، الجنسية : غير معلومة لأ لأ هية عربية !!
و لازمن تجيب زنوبة من تحت الأرض و إلا سنرسلك إلى محاكمة عسكرية !!!
متخفش أوي كده ....أنا بضحك معاك !! أنا زنوبة (زينب سابقاً) عندي 18 سنة ، أما السبب اللي خلاني أكتب عن نفسي هو أني حاسة أني أبتدأت ألسع (يعني أجن باللهجة المصرية) يعني أصبحت أعيش في أحلام اليقظة ....في كل مكان و أي مكان حتى لو في المحاضرة أو في المترو ....و قريباً الناس حتقول يا عيني عليكي يا بت يا زنوبة كنت بنت ناس !! وده ليه لأني مش لاقية ناس عاقلة أناقشهم مشاكلي (الدنيا مليئة بالعقلاء لكني لا أعرف أي منهم و هذا لأن العقلاء لن يتعرفوا على المجانيين أمثالي ) ....و أوعوا تفتكروني بشتكي الشكوى لغير الله مذلة .....بعدين اللي معندوش أهل أو أخوات يبقى شباب و بنات الإنترنت إخواته و أهل المدونات و البلوجز أهله ....لكن أنا عاوزة أأخذ رأيكم ....فبليييز و النبي قولوا أعمل إيه عشان زنوبة ترجع ؟؟!!

هناك 9 تعليقات:

Moustafa` يقول...

ها هو يتقدم الصفوف الخائن اللعين
- ما الذي دفعك ان تحنث في قسمك وتدلي بمعلومات عن زنوبه ؟؟
- خفت أتسحل يا باشا
---
وهنا يرتفع دوي طرقعه إزاء ارتطام جسم صلب بقفا المدعو
- نعم يا روم أمك ..عاوز تشو فالسحل اللي على أصوله .. يا مرسي ؟؟؟
يظهر مرسي ف الكادر بشنبات عريضه ومنكبين مفتولين ويهم بالقبض على زماره رقبه المشتبه في أمره
-------
فركت عني بعد الحلم المرعب ده وقررت إني أقول سلامو عليكم يا أهل الله يااللي هنا .. وربنا يجعلها مدونه مباركه
---
اللي انتي فيها ده يا اخت زينب بجد اسمه انفصال عن الواقع
لرفضك لتصديقك
بتخلقي عالم مثالي من الأحلام
وبتعيشي ف خيالات مشابهه لأمنياتك
وساعات بتخلقي شخصيات وهميه تتعاملي معاها أو تحققي انتصارات ف دنيا التخيل
----
انتي طبيعيه جدا بس حصلك نضج عقلي مبكر أدي الى احساسك بالتفرد في دنيا الخبل
فأنت عاقله وسط حفنه من المجانين المصابين بالفصام
سيبك مستني جديدك ..أسلوب طلقه بالمناسبه

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

عليكم السلام ،
مرسي كتير على مرورك ...و ماشاء الله بجد أسلوبك جميل ماشاء الله بس هي الحالة خطيرة أوي كده يا دكتور فصام و خبل و حاجات كبيرة أوي كده!!! ربنا يستر على ولاينا

نعكشة يقول...

تحتاجين الي وقفة مع النفسسسسسسسسسسسسس

مش هقدر افيدك لإني لست من العقلاء

انا من ذوي الشيء اللزج الذي يوجد ف يالجمجمة و يُدعى مُخ ولكنه لا يتصرف تصرفات المخ


سو مش هقدر افيدك في بحثك عن زنوبيا

دمتي سالمة

سلامٌ عليكي

ندا منير يقول...

بصى يا زينب مشكلتك هى نفس مشكلتى
انى ليا طريقة تفكير معينة مش عارفة الاقى حد بفكر زييى واتكلم معاه وطبعا دا كان مسببلى حالة نفسية سيئة جدا جدا جدا
بس عملت كذا حاجة خلتنى انسى كل دا
اولا اتقربت من ربنا وانا صغيرة جدا وبقيت اصلى واصوم واقرا قرآن ودا شال عنى هم كبير قوى وبقيت لو عايزة اكلم حد او عايزة اخد راى حد فى حاجة بكلم ربنا وبساله وكان ربنا دايما بيرشدنى للخير
وحاجة تانية بقيت اعملها انى لهيت نفسى فى الدراسة والمذاكرة عشان انسى الهم دا
واخيرا بقيت بحاول اتكلم مع حد كبير حتى لو مش عاقل قوى او مش نفس تفكيرى بس لقيت انى لازم اتكلم مع حد وبرده دا ريحنى كتير
وانا بقولك كل دا عشان مشكلتك نفس مشكلتى
وقلتلك على اللى انا عملته
وربنا يخرجك من اللى انتى فيه

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

ندا بجد أنتي أكتر حد قالي كلام ريحني في الموضوع ده ...يعني بجد ربنا يكرمك و بالذات لما قلتي "لما تحبي تتكلمي أو تفضفضي كلمي ربنا " و صدقيني أحسن كلمة سمعتها من حد و أنا ساعات فعلاً بأبقى كده بس زي منتي عارفة علاقة الإنسان بربنا بتطلع و تنزل مش ثابتة و الموضوع بيحتاج لمجهود ....دمتي بعافية و ربنا معاكي و أقبليني صديقة لكي
السلام عليكي

Heba Abdel Aleem يقول...

شوفى يا ست زنوبة

عشان ترجعى مش قدامك غير طريق واحد تتبعيه

هو طريق واضح بس صعيب شويتين يا بنتى

طريق الحق

طريق الصدق

اكتبى ما تحبى و صرخى فى وش أكبر كبير

المهم تكتبى الحق و تصرخى بالصدق

و ساعتها بس هاتلاقى زنوبة الحقيقية و مش هاتلاقى حد يقدر يقف قدامك لأن الحق دايما أكبر و صوته أعلى

و تقبلى تحياتنى على مدونتك الرائعة

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي أوي يا ريم على المرور و على كلماتك الجميلة...أنا أعدت أقرأ تعليقك أكثر من مرة....و فعلاً أنا حأحوال أن أصرخ بالحق أياً كانت الظروف.....
السلام عليكي

غير معرف يقول...

أنا قعدت أضحك في الحتة الأولنية بتاعة سفير و غفير دي و بعدين أنتي داخلية حامية أوي كزده ليه حبراء تعذيب و منشار و حاجات شديدة!!! شوية شوية علينا ....و تقبلي مروري
و أسلوبك جميل و مستني جديدك

Rannon يقول...

أديني لبيت النداء وجيتلك جري عشان أدور معاك يا بنتي وبدات من الأول أهو..بس سيبيني آخد نفس واكمل رحلتي في مدونتك للبحث عنك..اهو بالمرة آخد ثواب وانا كدة كدة أصلا بحاول آلاقي نفسي وان شاء الله هلاقيها وهلاقيكي وهنلاقي بعض كلنا
المهم ندور كويس..
تحياتي عالمدونة واستني عليا بس هجيبهالك من فوقها لتحتها :)