الجمعة، 1 أغسطس 2008

مرآتي تبكيني


ألم تحدث لك سابقاً ....أن تستيقظ ذات صباح....
و ترغب بالنظر في المرآة
فتقف محدقاً في تلك الصورة المرتسمة أمامك
ذلك الوجه ، هذا الجسد و تلك الملامح
ترى روحك مرتسمة على جوانب وجهك
لا وجود لهذا الإشراق و ذاك الرونق الطفولي ...
و أختفى ذاك الوجه الطفولي...
فلا تجد سوى العبرات تلو العبرات
تسيل على خدين ألهبهما الحزن
أين ذهبت تلك الروح ؟!!
حتى أصبح إنعكاس مرآتي يبكيني
لا أدري لما ...
بلى لأنني نفسي لست راضية ....
لكنني أجد وسط دموعي المنهمرة ....
ألُهم خاطر....
أنني على الرغم من العواصف الشعواء من حولي ..
سأجد طريقي وسط الغيوم
حيث أنتمي .....
لا لن أبكي حين أنظر في مرآتي
لكنني سأبتسم
فالحياة أقصر من أقصرها ....
و غداً سينقشع الظلام ، ستنجلي الغيوم
و ستسطع الشمس


ملحوظة : يا جماعة ده مش شعر دي خواطر وهي لا فيها لا وزن ولا قافية

هناك 16 تعليقًا:

غير معرف يقول...

إيه الحزن ده كله يا زنوبة يعني كويس أنك قلتي الشمس حتسطع في النهاية .....البوست جميل بس كئيب :(
تحياتي

Diyaa' يقول...

ربنا يوفقك في رحلة البحث
الصور أمرها سهل بس أنا تعبان دلوقتي مش هعرف أركز في شرحها يعني
والبوست كذلك مش قريته بتركيز
بس في المجمل الوزن والقافية ممكن التغاضي عنهم طالما بكتب عشان أوصل لمعني يستحق الكتابة من أجله ..خالص التحية وهرد في ميل أو تعليق بخصوص مسألة الصور
السلام ختام ومرحب :)

غير معرف يقول...

heyyy eih ya zanooba el k2aba de 7lwa bs leih el k2aba de??
c u

Unique Gurl يقول...

حلوة اوي بس حزينة اوووي اوي
و الجزء ده فعلا رائع:
لا لن أبكي حين أنظر في مرآتي
لكنني سأبتسم
هو ده الاصرار :)
تحياتي

زى الهوا يقول...

جميل اوى , بس حزين جدا

انا بحب ابص فى المراية اوى وانا بعيط علشان اصعب على نفسى , واقعد اقول والله غلبانة ومنكسرة , كتاباتك جميلة بحييكى عليها

ندا منير يقول...

هو اكيد لما اى حد بيكون مضايق من نفسه لاى سبب ما ولما يبص لنفسه فى التوقيت دا لازم يكره نفسه ولازم يحس انه فى حاجة غلط فيه
ويمكن المرآه فتوريه صورته على اصلها وبتحسسه انه فعلا غلط

دا انا بحسه دايما لما بكون مضايقة من نفسى

والخواطر دى رائعة يا زنوبة يا قمر

حنين.. يقول...

زنوبه... حبيبتى, انا كنت مريت بشوية مشاكل, فكنت لما اجى ابص فى المرايا اقعد انهههه واعيط على نفسى, وعلى ابتسامتى على ضحكتى, كنت بعيط على نفسى, لغيت ما قولت لو احده صاحبتى, قالتلى.. طيب ما تجربى تضحكى....
جربت فعلاا. اه والله... وبعد كدا جات مشاكل تانى... ورجعت تانى اعيط, هى الدنيا كدا, تقبلى مرورى وتحياتى... بس اضحكى با لله عليكى فى اى موقف انتى فيه, وفى اى حاله, فى انتظار المزيد يا احلى البنات... اختك حنين

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

ضياء ولا يهمك وقت ما تفضى أقولي و مرسي على المرور

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

unique girl merci awi 2nk mraty 3la my blog ...ama b5sos ln abky f2olk eih ...strong well w 7rkat b2a :) isa nb2a as7ab
saLaaam

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي أوي يا زي الهوا على المرور و الكلمات الجميلة حياكي الله

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي أوي يا نودي ...و فعلاً يا ندا المرآة بتوري الواحد اللي ما بتشوفه العين لأن روح الإنسان و أفعاله بتظهر على وجه و ده مش للجمال أو القبح الشكلي ...بس جمال أو قبح الروح

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي أوي يا حنين إنك شاركتيني تجربتك أنا أقعدت أقرأ تعليقك أكتر من مرة ...أنا كمان لما بكون مضايقة بحب أبص في المراية ,و سبحان الله لما بكون مبسوطة و خاصة أول ما بصحى من النوم ببص في المراية و بأبتسم و يا رب كلنا نبتسم دايماً و إن كانت الأحزان بتيجي عشان تخلينا نعرف طعم الفرح و عجبني أوي لما قاتي أضحكي في أي موقف أنتي فيه بالله عليكي ...
السلام عليكي يا حنين

seven يقول...

انا مبحبش ابص فى المرايه غير وانا نازل كده اشوف شكلى حلو ولا لا
ومبحبش اعيط عشان العياط بالنسبالى بيتعبنى مش بيريحنى زى مبيقولو
عشان لما الواحد بيعيط ... مبيعيطش على موقف واحد بيبقة خزين لكل حاجة
وحشة عدت عليه عشان كده مبعيطش كتير
واصلن البص فى المراية كتير مش كويس عموما
يعنى لو الواحد مدايق بلاش يبص فى المراية عشان اكيد مش هيعجبوا المنظر
عشان الموود بياثر على شكل الواحد قدام نفسه
وربنا بخلى كل دموع الناس كلها دموع فرحة

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي أوي يا 7 على المرور و بجد جميل أنك مش بتحب العياط بس مايكنش مجرد كبت لمشاعر الحزن و خلاص و صح الواحد لما بيتحط في المود بتاع الحزن ده مش بيطلع منه ...لأنه بيفتكر خزين المواقف الحزينة كلها...
السلام عليك

شيماء الجمال يقول...

زنوبة..حلو جدا جدا ومش هقلك حزين و كده لأني عارفة ان الحالة النفسية بتأثر

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي يا شيماء على المرور
تحياتي