الخميس، 7 أغسطس 2008

القمر يبتسم لي



في بداية مراهقتي حين كنت أختلي بنفسي بضع لحظات في غرفتي ...أفتح النافذه و الشباك السلكي الذي كنت أرفض إغلاقه بشدة على الرغم من إعتراض أمي المستمر!!. كان إغلاقه يشعرني أنني سجينة هذه الغرفة التي لا يمكنني الشبابيك و النوافذ الموصدة فيها أن أطالع و أرنو إلى السماء.كنت أقف أمام النافذة المفتوحة للحظات أو دقائق أُ ُحيي قبل نومي ...كنت حين أنظر إلى وجه القمر ...يخيل إلي أنه ينظر إلي و يبتسم !! بل أقسم أنني كنت أستطيع أن أرى ملامحه...ذلك الوجه المحبب إلى قلبي ...ذلك الوجه الذي يسهرني الليالي الطوال ...دونما أن أعرفه أو أقابله !! بل أنني لا أعرف أين سأقابله أو كيف أو حتى متى؟!! لكن خيالي كان يصور لي حينها أنه هو أيضاً ينظر إلى القمر مثلي و يبتسم حين أبتسم و أنه يراني و أنا أبتسم أيضاً.....لا أدري هل هي أحلام شابة عادية أم خزعبلات طفلة تنازع غيرها ما يملكون؟!! لم أبُح بهذا لأي أحد ، كائناً من كان ....لأنني لم أشأ أن يظنني البغض مجنونة أو بنت قليلة الأدب عاوزة تتجوز !! فأعتبرت هذه الخواطر أو الخزعبلات ، هي سري الذي لا يحق لأحد أن يشاركني فيه ...فلم أشأ أن أسمع جملة : كفاكي أحلاماً ، أنظري حولك...بمرور الوقت خفت الجذوة ...لا أدري هل هي الدنيا و الإنشغالات أم أنني أصبحت عاقلة ؟؟!! . الكل من حولي متشآم . الكل يرى أن هذه الأرض مجنونة لا مكان لعاقل فيها!! الكل يقول لي أنه لا وجود لهذا الحب المزعزم..و أنه من يشتهيه لن أجد يوماً هذا من تريدينه !! إلا إذا كان يكبرك بعشر أو خمس عشر سنة ...يعني سأتزوج رجل في عمر خالي !! و البعض الآخر يهاجم أية فتاة في سني تتحدث عن هذا الموضوع ...فالبنت المحترمة هي التي تلتفت إلى دروسها و تكون مثل العسكري !! يعني حاجة كده شبه الشويش عطية!! و كأن أن تجد فتاة مثلي من يشاركوه طموحاته و إهتماته هو الكثير ، الكثير الذي لا يمكن أن تجده في العالم المجنون اليوم!! ...هل حلمي أسري بعيد المنال ؟؟ هل هو ضرب من ضروب الخيال ؟ . هل أن أجد من يشاركني شرب كوب النسكافيه في الشرفة و مطالعة الصحف في الصباح ...هل أن أجد من يشاركني نزهتي الأسبوعية ، التي أسير فيها حتى التعب!! هل أن أجد من يصحبني إلى حفلات عُمَر خيرت و ملرسيل خليفة أو الأوبرا...هو الحلم الُحال؟!! هل أن أجد من أصلي معه قيام الليل أو من يجلس معي أنا و أبنائي لنقرأ القرآن الكريم ...أو من يضع أبنائي على حجره ليقرأ لهم الشعر أو القصص ....هل كل هذه أضغاث أحلام ؟!...البعض يرمقني بنظرات التعجب ...فلا يمكن الصعود للقمر عبر سلم خشبي!! ..و البعض الآخر يتندر علي قائلاً : لم نركِ يوماً تذهبين لأياً من حفالات الأوبرا؟!! ....قالوا لي : لا تعشقِ حتى لا تحترقِ ..أنت فتاة و ليس العشق للفتيات..حسناً أنا فتاة ..و سأعشق لأن الله لم يخلق فطرتي لتُهلكني...مهما قال الناس من حولي ...و مهما كَثُر التندر علي...فسأظل أرنو للقمر من نافدة غرفتي ... سأجد ذلك الحب الذي يجعلني أتلمس أشعة القمر الفضية بيدي ...

هناك 43 تعليقًا:

غير معرف يقول...

اول تعليق

حسن حنفى يقول...

بسم الله ماشاء الله ىموضوع مميز جدااااا


مدونه رائعه

وكلنا كنا كده

تقبلي مروري

اتمني التواصل

Mona Shereif يقول...

يا حبيبتى
ربنا يحققلك اللى بتتمنيه دايما
والله انا عنيا دمعت
ربنا يرزقك بالزوج الصالح يارب اللهم امين ويكون زى ما بتتمنيه
بس نصيحة بجد من اخت ليكى
احلمى اه بس خلى بالك مش كل اللى بنتمناه بناخده.. بس ممكن يكون كده مع الصبر ان شاء الله والدعاء.. وهيجى وبرضه مش هتلاقى الراحة.. ساعتها بقى هترجعى لربنا لانه هو اللى بإيده كل حاجه وهو اللى هيمنحك السكينة والهدوء .. الحمد لله رب العالمين
صدقينى وعن تجربة

بس عندى استفسار
انتى عندك 17 سنة فعلا؟؟؟
معلش انا اسفه
كلماتك جميلة اوى ورقيقة جدا وبصراحة لو عندك 17سنة وبتكتبى كده يبقى ما شاء الله عليكى

ربنا يبارك فيكى

oRiGiNaL HeArT يقول...

بجد برافو عليكى
احيكى واحى اصرارك على الشئ اللى بتتمنيه
واتمنى انك تفضلى كدة لغاية ما تثبتى لنفسك وللحواليكى انه كان موجود فعلا اللى بيبص للقمر معاكى
بوستك جميل اوى
احييكى بجد
:)

صباح الصباح يقول...

للاسف الاحلام الرومانسية اللى انتى رسمتيها صعب تتحقق.. حتى لو فى فترة الخطوبة ووعود بالحياة الوردية.. والنزهة بين الحدائق.. والقعدة على النيل واكل التين والدرة.. الحيا بجد قاسية.. الحياة بجد ظالمة.. الرومانسية اللى انتى بتنشديها ستخفت وتخفت .. ليس العيب فيكى,,ولا فى من تحبين.. ولكنها الحياة

seven يقول...

على فكرة
انا مبحبش موضوع الناس اللى بتحبط فى الناس ديه
اي يعنى لما الواحد يبقة عنده امل او حتى حلم يعنى
هوه حرام ولا عيب
واصلا ده امل مش مستحيل يعنى
موجود والله بس هوه النصيب فى الاخر اللى بيحدد فعلا
خلى عندك امل وملكيش دعوة بحد واللى يتكلم يتكلم
موضوع بجد هايل
استمرى

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي يا حسن على التعليق الجميل و أنا كمان أتمنى التواصل إنشاء الله ..و مبروك على التعليق الأول
تحياتي :)

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي يا sometimesعلى الدعم و التعليق الجميل و ربنا يرزقنا كلنا بالزوج الصالح و والله أنا عارفة أن ده نصيب والحياة مش بتقف عند حلم واحد و خلاص و مرسي أوي على النصيحة لأنها أحسن نصيحة أتقالتلي في الموضوع ده

أما بخصوص العمر فأنا عندي 17 سنة فعلاً و حتم ال18 إنشاء الله 18\8 ده :)
ربنا يبارك فيكي ...
السلام عليكي

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

Original heart مرسي ..على المرور,آه يا رب بقى الواحد مايتنزلش عن أحلامه بالسهل و أتمنى التواصل ...
السلام عليكي

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي يا صباح الصباح ....على المرور أنا بجد عارفة أن الحياة مش سهلة و إن الدنيا فيها كتير لأني عايشة فيها ...أنا عارفة أن مفيش حياة وردية و إن لازم يبقى فيه مشاكل عشان دي سنة الحياة مشكلة الناس عندنا أنهم مش بيبزلوا مجهود عشان ينجحوا علاقتهم ...مع أن الأم عشان تربي أولادها بتحتاج مجهود و الصحاب عشان يبقوا أنتيمز بيحتاجوا مجهود و مواقف جدعنة مع بعض ...و كل العلاقات الإنسانية..بعدين أنا مش نفسي في 24 ساعة عسل أنا راضية بساعة أو حتة 5 دقايق في اليوم أبعد عن مشاغل الدنيا و مشاكلها و مرسي على المرور
السلام عليكي

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي على المرور ياseven
و آه أنا كمان مش بحب الناس اللي بتحبطني :)
تحياتي

مدحت محمد يقول...

عارفة اى انسان طبيعى لازم يعيش بالامل

واى انسان طبيعى لازم يصر على تحقيقه

يارب ويارب ربنا يحققلك كل اللى بتتمنيه ويرزقك زوج صالح

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

شكراً يا مدحت على المرور و الإنسان لا يحيى بلا أمل
السلام عليك

ماء تشرين يقول...

اولا اشكرك على زيارتك لمدونتى سعيده جدا انو حد رقيق زيك كده يدخل عندى موضوعك بجد بيدل انك بتحملى داخلك قلب رقيق صغير ومش هقولك صغيره على الحب بس اسمعى كلمت اختك اوعى تدى قلبك ابدا الا لما تتاكدى ان هو ده الانسان الذى يستحق ومش لمجرد انو احنا فى احتياج للحب وربنا انشاء الله هيرزقك باليقسمك مش بس فى نزهتك وتربيت اولادك وانما فى كل شئ انشاء الله
تحياتى

عالم ماريونت يقول...

تحفة تحفة يا زنوبة
ربنا يوفقك بجد احساسك عالي اوي ولمستي حاجات كتير جوايا
ربنا معاكي وتعرفي تلاقي الحب الي يستاهلك وتستاهلية
احساسك عالي موووووووووووت
بجد حبيتة
انا هقراة تاني بقى
سلام

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

ماء تشرين

أناسعيدة أوي بتعليقك الرقيق ده و كلماتك الحلوة دي ...و أشكرك على النصيحة و إنشاء الله أنفلذها لأنك محقةو أسم مدونتك لفت إنتباهي أوي لأني أول مرة أشوف حد في مصر بيستخدم الشهور السريانية :) تحياتي و أتمنى التواصل

يوميات نائمة في الأرياف
مرسي على كلماتك الرقيقة و أتمنى أن نتواصل دائماً

حسن حنفى يقول...

اعتزلت التدوين

شكرا انكم قبلتوني في عالمكم الفتره

دي

ويشهد الله كم احببتكم فيه

Medea يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
حاجات جوايا يقول...

هل هو ضرب من ضروب الخيال ؟ . هل أن أجد من يشاركني شرب كوب النسكافيه في الشرفة و مطالعة الصحف في الصباح ...هل أن أجد من يشاركني نزهتي الأسبوعية ، التي أسير فيها حتى التعب!! هل أن أجد من يصحبني إلى حفلات عُمَر خيرت و ملرسيل خليفة أو الأوبرا...هو الحلم الُحال؟!! هل أن أجد من أصلي معه قيام الليل أو من يجلس معي أنا و أبنائي لنقرأ القرآن الكريم ...أو من يضع أبنائي على حجره ليقرأ لهم الشعر أو القصص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
..........................

والله انتى وحظك بقى
إما تجدين من يفتح لك باب الحياة ..أو من يملك أعباء الحياة

أتمنى حبيبتى أن يحقق الله لك حلمك وتجدين ذلك الفارس الذى تحلمين به قريبا ان شاء الله

-----------------------------

أسعدتنى زيارتك الأولى لمدونتى أختى الحبيبة وكنت أود لو احتفيت بك بها كما تستحقين .. لكننى للأسف لم أستطع لوجود عطل فى التعليقات فى هذه التدوينة

أتمنى أن تشرفيننى دائما

خالص ودى واحترامى

سالى

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

حاجات جوايا

شكراً على المرور و الكلام الكميل و ولا يهمك فتشريفك بزيارة مدونتي و التعليق هو خبر إحتفاء ..و هو فعلاً نصيب و قضاء و قدر و مكتوب

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

Dear medea
thx alot 4 visiting ma blog and i really liked ur blog so much and InshAllah i'll be a permenant visitor ...God bless u

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

ليه يا حسن القرار الغريب ده و الله حتوحشنا و ياريت تستمر في التدوين لأنك بجد موهوب

محمد حمدي يقول...

زيارتى الاولى لمدونتك وبالتأكيد مش هتكون الاخيره..احساسك بجد عالى وبيمس حاجه مشتركه فى اعمق اعماق كل واحد بيقراها.. احييكى يا واحده من اكتر الاقلام حساسيه .. وياريت تشوفى مدونتى لعل وعسى اكون واحد من الى بتحب زنوبا القراءه لهم

ايموشن بيغمز

غير معرف يقول...

eih ya zanooba el romancya de kolha? el post gamd bgd w 7lw awiiiii yalla keep it up
tc salaaaamz

سلوى يقول...

أنا برضه كنت هسألك عن السن :)
كتابتك ما شاء الله قويه
وأفكارك مرتبه

ربنا يحقق لك كل أحلامك
ويرزقك ما تتمنى حبيبتي

غير معرف يقول...

المدونه واضح انها خاصه
ازاى الناس يعلقوا على احلامك الشخصيه

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرسي يا سلوى على المرور و أتمنى أن نصبح صديقتين و نتواصل دائماً:)


-----------------------------------

ملحوظة:
لو مكنتش عاوزة الآخرين يعلقوا مكنتش وضعت تعليقات و كنت حذفتهم
حياكم الله

غير معرف يقول...

السلام عليكم ..انا اليى القمر زارنى النهارده فى مدونتى نورتينى يا زوزه والله وكلامك اسعدنى وعجبنى قوى بوستات المدونه والشباك ومامتك فكرتينى بنفسى مع ماما كل المراهقين مشتركين فى نفس الصفه الامهات يقولوا يمين احنا يعجبنا الشمال علطول ...ربنا يوفقك يا حبيبتى وجزاك الله كل خير على ذوقك والكلام الحلو اليى قولتيه..فى رعاية الله وامنه.

غير معرف يقول...

زنوبة

افضللي بصي للقمر

والله الحاجات دي حلوة

مشلازم نبقي زي الناس

خليكي كدا رومتنسية

بس اوعي تعدي النجوم دانا في يوم نمت وانا بعدها
هههههههههههه

العراف يقول...

انت بجد رائعه وحساسه جدا ورمانسيه وعلى فكره انت تشبهينى فى حكايه القمر ههه الحب يا ذنوبه موجود فى كل زمان وفى كل مكان مهما اختلفت الناس ومهما قالوا ومهما عادوا ما تدوريش على الحب يا ذنوبه لان دى حاجه بتاعت ربنا لكن الحب هو اللى هيجيلك وصدقينى ما فيش حد بيموت من الحب بس فى اللى بيموت من الخيانه فكرى فى كلامى كويس وربنا هيقدملك اللى فى النصيب وتمنالك التوفيق واتمنى ان اتحدث معكى ذات مره بعمق تحياتى ذنوبه

حنين.. يقول...

زنوبه يا مفتريه
لا بجد مش معقوله
والله , وانا واقفه فى البلكونه فى مره من زمان بالليل وزهقانه وبعيط..... وببص للقمر .. عادى.... لاقيتنى مره واحده بطلت عياط.... وبضحك.. بس مش بصوت.. قلبى هو اللى كان بيضحك اه والله.
كنت عايزه انزل اوقف كل العربيات اللى ماشيه على الطريق.... لانى مكنش حد صاحى قدامى غير العربيات والناس اللى سيقنها....... واقولهم شايفين القمر وهو بيضحك
يااااااااااااااااااه ما اقولكيش احساسى ساعتها كان ايه.... وبعد ما دخلت.... قعدى اغنى بصوت عالى... واقول( القمر القمر القمر.... ) واسكت وارجع تانى اقول( القمر القمر القمر) حسيت ساعتها انى مجنونه.. وحسيت انى برده تانى مجنونه...
ومن يوميها وانا بجد حبيبت القمر.
ان كنت اقرأ شعر وكلام كتير عن القمر وجماله.. لكن مكنتش حساه اوى..
دلوقتى لالالا ما اقولكيش... انا والقمر بقينا انتيم...
بس بقى فى مشكله.... ما بعرفش اسهر معاه براحتى فى البلوكنه..... الناس تقول عليا ايه... ولا امى.
ولا ابويه.... بيقولى انتى واحده يا بنتى ...... ولا بلاش افضحنى قدامك,

هل هو ضرب من ضروب الخيال ؟ . هل أن أجد من يشاركني شرب كوب النسكافيه في الشرفة و مطالعة الصحف في الصباح ...هل أن أجد من يشاركني نزهتي الأسبوعية ، التي أسير فيها حتى التعب!! ...هو الحلم الُحال؟!! هل أن أجد من أصلي معه قيام الليل أو من يجلس معي أنا و أبنائي لنقرأ القرآن الكريم ...أو من يضع أبنائي على حجره ليقرأ لهم الشعر أو القصص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
.......................... ان شاء الله ربنا هيرزقك بيه..... على فكره الجزيئه اللى فاتت دى تعبتنى اكتر ماانا اصلاا
يلا بقى كدا كفايه رغى عليكى
معلش يا بنيه... هتقرى كل الكلام الرخم دا منى
بس استحملى بقى... لانى خلاص بقى ليا كرسى هنا
ولما تزهقى... روحى اقعدى مع القمر
ونصحيه منى.... احلمى واسهرى مع القمر زى ما انتى عايزه......... وسيبها على ربنا
بس احلمى فى حدود القمر
تحياااااااااتى
فى انتظار المزيد حنين

ندا منير يقول...

طبعا انك تبصى للقمر دا شئ جميل جدا وانا عن نفسى لما ببص للسماء او القمر وانا مضايقة جدا بحس ان كل اللى مضايقنى راح وانى بقيت كويسة جدا
وموضوعك جميل قوى يا زينب
وبرده انا معاكى ان الشعب المصرى لو حد قاله ان فى حد بيبص للقمر يطلعوا اشاعات على الحد دا بالهبل انه بيحب او او او هما المصريين كدة ومش البص للقمر وبس دا فى كل حاجة بيحبوا يالفوا قصص وينشروا اشاعات ملهاش اى اساس

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

عزيزتي عاوزة أطلق....أنا اللي زارني القمر ومرسي أوي على الكلام الحلو...و إنشاء الله نتواصل دايماً...و المراهقة دي أجمل الأيام و أصعب الأيام في نفس الوقت
حياكي الله

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

محمد حمدي مرسي أوي على المرور و الكلام الجميل ده و فعلاً مدونتك من أحسن ما قرأت ...و أتمنى دوام التواصل

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

few good men

بعد السلام و التحية أيون خلينا أكون رومانتيكية أحسن بردو من الكآبة و أعد النجوم ليه بس إنشاء الله ما أعدها في عز الدهر
السلام عليك

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

عزيزي العراف
أولا أشكرك على الكلام الجميل ده
ثانياً مرسي أنك أضفتني لمدوناتك المفضلة:)
و جميل أني ألاقي زيي و أنا أكون أسعد إني أتناقش معاك
السلام عليك

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

حنننووووونة
طبعاً أنت صاحبة مكان يا حبيبتي يعني تتكلمي زي ما تحبي و كلي أذان صاغية ..أما بخصوص القمر لما بيضحكلك فده مش جنون و لو جنون ياللا إحنا سوى ...و قصتك مع القمر و أنا نفسي أكتب بوست عن الأحاسيس اللي زي دي أن الواحد يبقى حاسس أنه طاير فوق السحاب ----------- و يا حبيبتي الموضوع مش طالب تعب يعني توكلي على الله و نعم بالله ....و ربنا يديم الصادقة و الأنتمة بينك و بين القمر :) و أتمنى أن نصبح صديقتين إنشاء الله

السلام عليكي

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

نوووودي كويس والله أني أطمنت عليكي أصلك إختفيتي فجأة :) فعلاً سبحان الله القمر فعلاً مش بيخلي حد يحزن يعني دايماً بحس أنه حنين زي الأم و بيطبطب على الحزانى...و طبعاً حياتي لو أي بنت وقفت في البلكونة و الشباك و لا حتى على السطوح كتير خاصة في المناطق اللي البيوت فيها لازقة في بعض ساعتها بقى مش حقلك على الإشاعات اللي حتطلع :] و الله و ليكي وحشة يا نودي
السلام عليكي

غير معرف يقول...

el post gameel awiiiii ya zanoobaty :D yalla keep it up w mstnya gdeedk

sara m

marmar يقول...

مبروك البلوج وهو جميل جدا ومميز


وبالنسبه للبوست

فهو جميل جدا واحلى احستس بالخب بالليل فى التامل لنور القمر والنجوم

وخلى عنك اصرار عالحب

شكرا ليكى

بانتظار المزيد

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

سرسووورتي مرسي يا كميلة على مرور ...نفسي أشوفلك بلوج يا بنتي :)
خلي بالك من نفسك

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

مرمر مرسي أوي على المرور و على الكومنت الجميل و أتمنى دوام التواصل إنشاء الله

عصفورة من الشرق يقول...

اهلا يا زنوبه
مش عارفه ليه قررت اكتب تعليق رغم انه متاخر اوى لكن كنت عايزه اقولك كل اللى بتحلمى بيه هى نفس احلامى ومش شايفه ان دى احلام كبيرة اوى دى احلام عاديه بس صعبه شويه من زمان مقبلتش حد بيحب يروح حفلات عمر خيرت وبيقرا شعر وادب وكمان متدين وبيصلى لكن ربنا يرزقك باللى يستاهلك واللى تستاهليه
بالنسبه للحلم المحرم احب اقولك انى بقالى 6 سنين بكتب رسائل حب الى فارسى المنتظر الذى لم اقابله بعد ولم اشعر فى يوم ان هذا عيب او حرام انا نشرت رسالتين منهم فى المدونه يشرفنى تزورينى وتعلقى عليهم لو حبيتى